Ne možemo ozbiljnije ući u svet slikarstva, a da pre toga nismo savladali neke osnove kao što je mešanje boja. Postoje tri boje koje se ne mogu napraviti mešanjem drugih boja. Ove tri boje poznate su kao primarne boje i pogađate to su crvena, plava i žuta.
Ukoliko kombinujemo dve boje iz ove grupe primarnih boja, boja koju dobijemo spada u grupu sekundarnih boja. Dakle mešanjem plave i crvene dobijamo ljubičastu boju, ukoliko mešamo crvenu i žutu dobićemo narandžastu, a mešanjem plave i žute dolazimo do zelene.
Mešanjem jedne primarne i jedne sekundarne boje nastaju tercijarne boje, a to su žuto- narandžasta, žuto-zelena, crveno-narandžasta, crveno ljubičasta, plavo-ljubičasta i td…
Na taj način Osvaldov krug ili spektar boja možemo podeliti na dve strane, na jednoj strani će biti nijanse u spektru od žute do crvene, a sa druge strane će biti nijanse od zelene do ljubičaste. Te dve grupe nazivamo toplim i hladnim bojama.
Dakle tople boje su: crvena, žuta, narandžasta i sve boje koje se nalaze između njih. Hladne boje su:plava, zelena, ljubičasta i sve boje između njih. Naravno tople i hladne boje ostavlju potpuno drugačiji utisak na oko posmatrača, predmeti koji su u toplim nijansama uvek deluju veće i bliže nego oni što su obojeni hladnim tonovima.
Kada je u pitanju Osvaldov spektar boja, primećujemo još jedan kontrast, a to su boje koje se nalaze na suprotnim stranama jedna od druge, u pitanju je komplementarni kontrast. Komplementarne parove čine crvena-zelena, narandžasta-plava, žuta -ljubičasta. Ovo su kontrasti koje umetnici često koriste, jer omogućava jak vizuelni kontrast, takodje komplementarni kontrast našao je mesto i u modnoj industriji.
Primetićemo da se u našem spektru boja ne nalaze neutralne boje.Verujem da većina vas zna da su u pitanju su crna, bela i siva i nijanse smedje. Pa i tu imamo tople neutralne( zlatna, bež, krem, braon) i hladne neutralne boje( srebrna, siva, crna, bela).
Braon ćemo dobiti na dva načina tako što ćemo mešati dve komplementarne boje ili mešanjem sve tri primarne boje.
Kad smo kod crne i bele one se takodje ne mogu dobiti mešanjem drugih boja, već se isključivo koriste za posvetljivanje ili potmljivanje drugih boja. Mada veliki broj slikara uopšte ne koristi crnu boju, jer su u stanju da zaprljaju boju.
Sve ove informacije nema potrebne da učite jer ćete ih upotrebom prirodno savladati, što više mešate boje, isprobavate, vrlo brzo ćete instiktivno znati šta od koje boje možete da očekujete.
Art & Fun Club pomoći će Vam u savladavanju mešanja i kombinovanja boja, nećete ni biti svesni da ste naučili nešto novo i vrlo korisno i sa svakom novom slikom sve više ćete se iznenađivati šta ste u stanju da naslikate i do koje nijanse sami da dodjete.